اندیشه در استمرار انسان ،خروج از مسیر حبس و ورود در مسیر رشد می باشد. ابوسعید نیازی هشترودی
درباره وبلاگ


به وبلاگ نقد و اندیشه خوش آمدید
آخرین مطالب

 

 

محصولات طبیعی و گیاهان دارویی

اقلام ارگانیک غذایی 

عرقیات سنتی 

انواع ادوی جات (آسیاب شده دستی و کاملا خالص)

انواع روغن های درمانی و خوراکی

انواع دم نوش ها برای تمامی مزاج ها 

مواد بهداشتی و آرایشی (انواع کرم های دست ساز طبی )

و....

تحت اشراف حجت الاسلام و المسلمین استاد نیازی 

طرف قرار داد با اداره پست ایران (ارسال به تمام نقاط کشور)                از محصولات ما دیدن بفرمایید

صفحه رسمی سفارش و خرید کالاها 

http://ebazar.post.ir/shops/5904?ps=27&si=5904&sb=1&sd=2&pn=1

صفحات رسمی ما در اپلکیشن های تلگرام ، اینیستاگرام ، ایتا و سروش

@tebbezendezi 

 

مسئولیت و سازندگی

مؤلف: استاد علی صفایی حائری

 دریافت فایل کتاب

بقیه کتاب ها در ادامه مطلب......



ادامه مطلب ...

 

قانون جديد مجازات اسلامي پس از بازنگري و انجام اصلاحات لازم چندي پيش منتشر شد كه متن كامل آن براي دانلود ارائه مي‌شود.
به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، قانون مجازات اسلامي طي چندين ماه مورد ارزيابي و بررسي ويژه كارشناسان حقوقي و فقهي كشور قرار گرفت.

اين قانون با اصلاح و بازنگري در موارد مختلف، نقايص قانون گذشته را مرتفع و راهكارهاي قانوني ديگري را ارائه كرد.

متن کامل قانون جدید مجازات اسلامی مصوب 1392+ دانلود

 

نقد افكار انحرافی مولوی


جلال الدین بلخی مشهور به مولوی یكی از شاعران مشهور ومعروف در زبان فارسی است.وی سراینده مجموعه معروف مثنوی است كه شامل 26000 بیت می شود.

این مجموعه متنوع شامل فلسفه؛داستان؛روایت؛آیات قران، و...می باشد

مهارت مولوی در به تصویر كشیدن اشعار وآمیختن آنهابه آیات وروایات چهره خاصی به مثنوی داده است.

این امر باعث شده است كه مورد اقبلا بسیاری از مردم قرار بگیرد

اما....

علیرغم نقاط قوت مثنوی انحرافات زیادی در این اثر به چشم می خورد كه اگر خواننده نتواند آنهارا به درستی تمییز دهد موجب انحراف او خواهد شد.

متاسفانه اكثر كسانیكه نقدبر مثنوی نوشته اند در مورد انحرافات مثنوی یا سكوت كرده اند ویا توجیه..

البته ناگفته نماند كه بیشتر شرحهای مثنوی توسط صوفیان ویا وابستگان به جریان تصوف نوشته شده است .

متاسفانه نقاط ضعف این اثر فراوان ودر جاهایی اصولی وبنیادین هستند كه التزام به آنها حتی شخص را از دایره شریعت خارج می كند

علاوه بر اشكالی كه در شروع مثنوی است كه بر خلاف سیره مسلمین وشعرای آنها به جای بسم الله وحمد خدا ونعت رسول وخاندانش با ناله نی آغاز می شود.هر چند این اشكال هم اكنون مورد بحث ما نیست

اگر شخصی پیدا می شد ومثنوی را تهذیب واز انحرافات پاك می كرد ومطالبی همچون:حدیثهای كذب ومعلوم الحال.مطالب تاریخی نادرست،الفاظ وجمله های زشت وركیك؛اندیشه های صوفیانه از قبیل سقوط تكلیف بعد از رسیدن به حقیقت،سماع و...را حذف می نمود وبه جای آن از اندیشه های اهل بیت استفاده می كرد مانند كاری كه فیض كاشانی در مورد احیاء العلوم غزالی انجام داد این اثر به عنوان اثری خوب وسالم در دسترس مردم قرار می گرفت وموجب انحراف نمی شد





ادامه مطلب ...

طرح و نقد و بررسی برخی نکات بنیادی در اندیشه ی فلسفی دکتر سروش

 

(طرح ضد علم و ضد عقل و هگلی بودن دکتر سروش)

قسمت دوم

3)دکتر سروش هگلی است بدین معنی که قایل به پیشرفت خطی تاریخ و تحقق هر چه بیشتر حقیقت در آن از پی به پیش رفتن آن است. این نظر را می توان در نظریه ی «قبض و بسط تئوریک شریعت» پی گرفت.

شرح مطلب را از فریدریش انگلس بشنویم:

«[...] اهمیت واقعی و خصلت انقلابی فلسفه ی هگل [...] همانا در این است که فلسفه ی هگل، یک بار برای همیشه، هر گونه تصوری را در باره ی جنبه ی نهایی نتایج تفکر و عمل انسانی به دور افکنده است. در نظر هگل حقیقتی که فلسفه می بایست بدان معرفت یابد دیگر مجموعه ای از احکام جزمی حاضر و آماده ای که به محض کشف فقط باید از بر شوند نبود بلکه حالا دیگر مقر حقیقت خود پروسه ی [فراشد ِ] معرفت و تکامل تاریخی طولانی علم است، علمی که از درجات سفلای دانش به درجات پیوسته بالاتری اوج می گیرد ولی هرگز به آنچنان نقطه ای نمی رسد که در آن حقیقت به اصطلاح مطلقی بیابد و دیگر نتواند از آن گامی فراتر رود و برایش کاری نماند جز آن که دست بر روی دست گذارد و محو جمال حقیقت مطلقه ی مکتسبه ی خویش گردد. جریان کار نه تنها در زمینه ی فلسفه بلکه در سایر شؤون معرفت و ایضاً در رشته ی فعالیت عملی نیز بر همین منوال است. تاریخ هم مانند معرفت هرگز در یک حالت کامل و ایده آل بشری سرانجام نهایی نخواهد یافت. جامعه ی کامل و «دولت» کامل چیزهایی است که تنها می تواند در عالم پندار موجود باشد. [...]

این فلسفه ی دیالکتیک بنای هر گونه تصوری را در باره ی حقیقت نهایی مطلق و در باره ی حالات مطلق بشری مطابق با آن، به همان سان باطل می سازد که بورژوازی کلیه ی موازین پا بر جا شده ای را که قرون متمادی مورد تقدیس بود به وسیله ی صنایع بزرگ و رقابت و بازار جهانی عملاً باطل می نماید. برای فلسفه ی دیالکتیک هیچ چیزی که یک بار برای همیشه، مستقر و بلاشرط و مقدس باشد موجود نیست. این فلسفه بر همه چیز و در همه چیز مهر و نشان سقوط ناگزیر را مشاهده می کند و در مقابل آن، چیزی جز پروسه ی لاینقطع ظهور و زوال و صعود بی انتها از سفلا به علیا یارای ایستادگی ندارد. [...]

ولی در اینجا تذکر نکته ی زیرین ضروری است:

نظریات مشروح در فوق را هگل با این شکل قاطع که ما در اینجا بیان داشته ایم بیان نکرده است. این استنتاجی است که اسلوب او ناگزیر بدان منجر می شود ولی خود او هرگز با چنین صراحتی این نتیجه گیری را نکرده است [...].»

(متأسفانه از تعدادی از آثار مارکس و انگلس چاپ منقحی وجود ندارد و بنا بر این من تنها می توانم چنین نشانی بدهم: لودویگ فویرباخ و پایان فلسفه ی کلاسیک آلمانی، فریدریش انگلس، اواسط بخش نخست. نیز ر.ک. تاریخ فلسفه، فردریک کاپلستون، مجلد هشتم؛ از فیشته تا نیچه، ترجمه ی آشوری، انتشارات سروش، چاپ دوم 1375، ص 312 و 313. دوقلابها اصلاحات من است. رسم خط نیز از من است.)

 

 

 

 

 

ناگفته نماند که یکی از اتهامات همیشگی سروش به ما فردیدی ها همین «هگلی بودن» است.

در پایان اعلام می کنم که اگر هر یک از علاقه مندان و طرفداران دکتر سروش نوشته ای انتقادی را در مورد این نوشته ی من بنویسند آن را در متن وب لاگم طرح خواهم کرد إن شاء الله.

 

از خدا جوییم توفیق ادب

بی ادب محروم ماند از لطف رب

 

و السلام علی من اتبع الهدی

و لعنة الله علی القوم الظالمین

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

18/11/1384

 

 

نقد تئوری آقای دکتر سروش در موضوع جایگاه الفاظ قرآن 

 

 

 

 

 

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم    

 

پس از مصاحبة اخیر آقای دکتر سروش با میشل‌هوبینگ خبرنگار بخش عربی رادیو جهانی هلند و طرح نکاتی در مورد قرآن، دوستان عزیز سؤالاتی را مطرح می‌فرمودند که آن سؤالات وسیله‌ای شد تا در راستای جایگاه قرآن و وحي در محدوده‌ای که آقای سروش باب بحث را باز کرده‌اند مطالبی عرض شود و از این طریق إن‌شاءالله باب توجه بیشتر به جایگاه نبی و نبوت و موضوع ربوبیت پروردگار جهت پروریدن کامل بندگان باز گردد.

 

 

 


متن کامل مصاحبه و نقد آیت‌الله سبحانی بر دکتر سروش در آخر این نوشتار آمده است و ما سعی می‌کنیم ابتدا  نکته‌های اصلی گفتگو را طرح کنیم و به طور مختصر تبیین نماییم و آرام‌آرام هرچه جلوتر رفتیم با عمق بیشتری موضوع را بررسی نماییم. نکته‌های اصلی مصاحبه به قرار زیر است

 



ادامه مطلب ...

استاد مطهری و نقد ناسیونالیسم

استاد مطهری و نقد ناسیونالیسم  واحد جامعه و سیاست تبیان زنجان-

استاد مطهری به دنبال اثبات منطقی این استدلال بود که ایرانیان به اجبار و زور شمشیر مسلمان نشدند بلکه از یک سو به خاطر نفرت از نظام سیاسی- مذهبی طبقاتی ساسانیان و از سوی دیگر شعارها و آرمان های عدالت خواهانه ی اسلامی به اسلام گرویدند » . وی در خدمات متقابل اسلام و ایران معتقد است حتی اگر فرضاً که ایرانیان به زور مسلمان شدند ، اما سهم فراوان ایرانیان را در باروری فرهنگ و تمدن اسلامی نمی توان نادیده گرفت .

بنابراین شهید مطهری ضمن نقد ناسیونالیسم ، نقش عمده ای در تبیین روابط و خدمات متقابل اسلام و ایران داشته است که از مهم ترین خدمات این متفکر شهید به جامعه ی اسلامی ایران به شمار می رود (7)

 پ) مقابله با تحجر شهید مطهری « اخباریون » یا طرفداران « اخباری گری » را بانیان تحجر در اندیشه و تحولات سیاسی اسلام می دانند و معتقدند اینان هنوز جوامع اسلامی را آزار می دهند و آفتی برای دین اسلام و مردم مسلمان هستند . هم چنین معتقدند :



ادامه مطلب ...

 

 

 دانلود کتاب های استاد مرتضی رضوی

 

استاد مرتضی رضوی

 

برای دانلود کتاب ها روی لینک دانلود کلیک راست کرده و گزینهSave target as   را انتخاب نمایید.

دانلود کتاب تبيين جهان و انسان

دانلود کتاب گذري بر جامعه شناسي شناخت

دانلود کتاب نقد مباني حكمت متعاليه



ادامه مطلب ...

 

نقد نظرات مکاتب مختلف درباره انسان کامل توسط اسلام

بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخی ایست به نظرات مکاتب مختلف درباره انسان کامل

مکتب عقلیون
در مکتب عقلیون چند مطلب مطرح است که هریک از اینها را باید ببینیم با نظر اسلام انطباق دارد یا نه.
اولین بحث عقلی عقلیون، مسئله ی اعتبار و اصالت معرفت عقلی است. یعنی چه؟ یعنی عقل انسان قادر است حقایق این عالم را کشف کند و معرفت عقلی معرفتی اصیل و قابل اعتماد و استناد است و بی اعتبار نیست.
خیلی از مکتبها چنین اعتباری را برای عقل قائل نیستند. حال ببینیم آیا ما از مدارک اسلامی اینقدر می توانیم برای عقل اعتبار و حیثیت قائل باشیم که لااقل معرفت عقلی قابل اعتماد است؟ .
اتفاقاً یک حمایت فوق العاده ای از عقل را در متون اسلام می بینیم و در هیچ دینی از ادیان دنیا به اندازه ی اسلام از عقل یعنی از حجّیت عقل و از سندیت و اعتبارعقل حمایت نشده است.
شما اسلام را با مسیحیت مقایسه کنید. مسیحیت در قلمرو ایمان، برای عقل حق مداخله قائل نیست. می گوید: آنجایی که انسان باید به چیزی ایمان بیاورد، حق ندارد فکر کند. فکر مال عقل است و عقل در این نوع مسائل حق مداخله ندارد. آنچه که باید به آن ایمان داشت، نباید درباره ی آن فکر کرد و نباید اجازه ی فکر کردن و چون و چرا کردن به عقل داد. وظیفه ی یک مؤمن، مخصوصاً وظیفه ی یک کشیش و حافظان ایمان مردم این است که جلو هجوم فکر و استدلال و عقل را به حوزه ی ایمان بگیرند. اصلاً تعلیمات مسیحی بر همین اساس است.

در اسلام، قضیه درست برعکس است.



ادامه مطلب ...

برخی منابع تحقیقی درباره ی جریانات فکری در ایران



ما در این جا قصد نداریم فهرست جامعی از کل منابع تحقیقی درباره ی سیر جهان بینی های دینی ـ فلسفی و جریانات فکری و اجتماعی را در ایران به دست دهیم، زیرا لازمه ی این کار یک تحقیق بیبلیوگرافیک وسیع و تنظیم فهرستی است که شاید به صورت کتابی ضخیم بر آید. به علاوه این کار به نحوی از انحاء در این یا آن زمینه به وسیله ی بسیاری از پژوهندگان خارجی و ایرانی انجام گرفته است. بلکه مقصد ما در این جا آن است که تصوری از دامنه ی وسیع این منابع ، نوع آن ها، شیوه ی استفاده از آنها برای خواننده ی حاصل آید تا روشن گردد تلاش هائی که تا امروز انجام گرفته است، با همه ی دامنه و اَرزندگی بلاانکار آن، هنوز باید ادامه یابد تا ارثیه ی فلسفی و ایده ئولوژیک مردمان ساکن فلات ایران و از آن جمله کشور ما به شکل جامعی بررسی شود.



ادامه مطلب ...

درآمد

امروزه هر کس در زندگی خود به گونه ای با مسئله «مدیریت» درگیر است و این درگیری در سطوح بالا یا پایین، از دولت مردان و وزیران و فرماندهان تا اهل خانه و خانواده را به خود مشغول کرده است. اگر مدیریت در این امور به طور صحیح صورت پذیرد و با الهام از مبانی معنوی اسلام و دستورهای جامع و حرکت آفرین آن اصلاح گردد، می توان نیرومند در عرصه حضور یافت و به یاری خدا ضعف ها را جبران کرد.



ادامه مطلب ...

 

دنلود فیلم (جنایات وهابیت)

1 گوشه اي از عمليات وحشيانه وهابيت در عراق
2 بخشي از عمليات جنايتكارانه ريگي
3 انفجار در مسجد مقدس براثا
4 جنايات وهابيت عليه شيعيان در منطقه اي موسوم به مثلث مرگ ( منطقه اي در جنوب بغداد)
5 كشف روزانه دهها جنازه در رود دجله و فرات که توسط وهابيون کشته شدند
6 كشته شدن 120 كودك ، زن و غيرنظامي در بازار شهرك صدر
7 تصاويري از جنايات وهابيت عليه کودکان
8 سر بريدن يك جوان شيعه در يكي از محلات عراق
9 قطع پاي جوان عراقي در اثر انفجار
10 سر بريدن پليس شيعه عراقي
11 زدن بر چسب جاسوس به مخالفين و سر بريدن آنها توسط القاعده در افغانستان
12 شهادت سيد محمد باقر حكيم توسط وهابي ها
13 اعدام 14 پليس عراقي توسط وهابي ها
14 فيلم كشتن 40 نفر از مسلمانان
15 آيا اين انسان است که لگد كوب و زير چكمه نگه داشته شده تا سرش را ببرند؟
16 به چه گناهي کشته مي شويد اي شيعه؟
17 نمائي از تخريب حرمين عسكريين
18 فيلمي از قتل عام مسلمانان
19 اطلاعاتي در مورد عبد المالك ريگي و فيلمي از واقعه زابل
20 فيلم زوقاوي و كشتار مسلمين
21 كشتار بي رحمانه وهابيون در عملياتي عليه شيعيان در كشور پاكستان
22 وهابيون و ضرب شتم مسلمين

 

وهابی ها می گویند:

شما شیعیان كه خود حسین را كشتید، چرا براى او عزادارى مى ‏كنید؟!

البته واضح است که وهابیت از القای این شبهه در جامعه هدف دیگری را دنبال می نماید که بصیرت و آگاهی شیعیان در شکست اهداف شوم دشمنان شیعه بسیار موثر است .وهابیت می خواهد با این شبهه به صورت غیر مستقیم  چنین بگوید که ای گروه شیعه این قدر دم از امام زمان خود نزنید ، این قدر او را نخوانید و برایش دعا نکنید این قدر خود را از شیعیان و منتظران او نخوانید چرا که آگاه باشید که حسین را همان شیعیان و منتظرانش کشتند و امام زمان شما نیز به چنین سرنوشتی گرفتار خواهد شد !

نقد این اعتقاد :

در پاسخ آنان باید گفت ، كه شیعیان كوفه در شهادت حضرت سیّدالشهداء علیه السلام نقشى نداشته ‏اند.
طبق تحقیق، فرماندهان لشكر عمر سعد در كربلا، یا از بنی امیّه بوده‏ اند و یا از خوارج و یا گروهى كه از شام آمده بودند. شواهدى وجود دارد كه افرادى هشت روزه مسیر دمشق تا كوفه را طى نمودند تا خود را به كربلا برسانند.
در این که گروهى از مردم كوفه با نوشتن نامه و یا فرستادن نماینده، امام حسین علیه السلام را به كوفه دعوت كردند و بر این امر اصرار ورزیدند ، شکی نیست اما می خواهیم بدانیم آنها چه کسانی بودند ؟ در ابتدا، به شناسایى و بررسى آن افراد مى ‏پردازیم.

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه 24 بهمن 1391برچسب:, :: 12:17 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

فواید و مضرات خیال پردازی جنسی

همه انسان ها در وجودشان کم و بیش، به خیال پردازی جنسی فکر می کنند که در واقع همان بروز احساسات و شهوت طبیعی نهفته در وجود هر انسان است. درجه ی آن بستگی به سن، جنیس، قدرت تخیّل و سابقه ی رابطه ی جنسی هر فرد دارد. هر کسی به نوعی در تخیّلات، در حین نزدیکی به این توّهمات و رویاها می پردازد. بعضی در 3کس یک رویه ثابت را پیش گرفته و تا آخر همان طور می مانند، و در مقابل برخی، دائماً به چگونگی و زیباتر بودن این رابطه فکر می کنند و در خیالات خود به دنبال لذّتی جدید و تنوع بیش تر در نزدیکی می پردازند. حرکات متنوع و شهوت در یک نزدیکی، نه تنها هیجان 3کس را بالا می برد، بلکه باعث برقراری صمیمیت بیش تری در زندگی زناشویی نیز می شود.


فواید خیال پردازی جنسی:

کاهش استرس، نگرانی و اضطراب

افزایش هیجانات طی 3کس

تنوع در روش و چگونگی نزدیکی در زندگی زناشویی


3کس خیالی چیست؟



ادامه مطلب ...

نسبت عقل و دین در رشد انسان

مقدمه

ساختارهای اندیشه ای و فلسفی و فکری، بسیاری از رفتارهای مارا در زندگی جهت می دهند. البته با نگاهی به زندگی روزمره مردم متوجه می شویم دغدغه های فلسفی در میان زندگی ایشان به هیچ وجه مورد توجه نیست اما باید به این نکته توجه داشت که انسان نمی تواند در زندگی خالی از فکر و چرایی در اعمال و رفتار خود باشد.

رابطه عقل و علومی که منشاء عقلانی دارند با دین یکی از مسائل فلسفی است که ارتباط مستقیمی با فرهنگ زندگی مردم همچون مُد، چشم و هم چشمی، خودباختگی و موضوعاتی از این حیث دارد. روش زندگی انسانی که به تبیین درستی از این رابطه رسیده باشد با انسانی که بین این دو مقوله کاملا جدایی و حتی تضاد می بیند متفاوت است.

برای اینکه به این تبیین درست برای رسیدن به یک زندگی سعادتمندانه دست یابیم ضروری است که در ابتدا تعریف خود را از عقل، علم و دین معلوم کرده و سپس به قلمرو و انتظار خود از آنها بپردازیم.

تعریف علم و عقل

با مراجعه به فرهنگ وبستر مى بینیم که واژه Science که معانى مختلفى دارد......



ادامه مطلب ...

 

آیت الله مصباح یزدی
ردیف توضیحات حجم (KB) زمان موضوع
1 دانلود قسمت اول 2,938 0:25:02 ولايت فقيه پرتويي از خورشيد امامت
2 دانلود قسمت دوم 3,283 0:27:59
3 دانلود 2,404 0:20:25 مقدمه‌اى بر مبانى تشكيل حكومت
4 دانلود 9,025 1:16:59 شبهات ولایت فقیه
5 دانلود 7,959 0:07:54 ششمین نشست تبیین علمی موضوع ولایت فقیه
6 دانلود قسمت اول 3,106 0:25:43 معنا و مبنای ولایت فقیه
7 دانلود قسمت دوم 4,872 0:40:47
8 دانلود قسمت اول 4,430 0:37:01 اثبات ولایت فقیه
9 دانلود قسمت دوم 4,155 0:34:40
10 دانلود قسمت اول 4,155 0:34:40 بررسی چند شبهه
11 دانلود قسمت دوم 4,052 0:33:47
12 دانلود قسمت اول 4,165 0:34:45 حوزه ولایت ولی فقیه
13 دانلود قسمت دوم 4,507 0:37:40
14 دانلود 2,791 0:19:00 تبیین ولایت فقیه

بقیه در ادامه مطلب...

منبع مورد استفاده -سایت شهید اوینی



ادامه مطلب ...

 

 

کتاب اصول کافی بصورت آنلاین

با سلام. یکی از کتبی که هر شیعه ای باید بخواند کتاب اصول کافی است. این کتاب به تشریح اصول دین میپردازد. بر روی لینک زیر کلیک کنید تا بتوانید کتاب را بخوانید البته هنگام تعویض صفحات باید آنلاین باشید:

پنج شنبه 11 مرداد 1391برچسب:6-اصل در قضا و قدر , :: 23:38 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

6-اصل در قضا و قدر

اصل اول

قضا و قدر از عقايد قطعى اسلامى است كه در كتاب و سنت وارد شده و دلايل عقلى نيز آن را تاييد مى‏كند.

آيات در باره قضا و قدر بسيار است كه ذيلا به برخى از آنها اشاره مى‏كنيم.

قرآن درباره قدر مى‏فرمايد: ‹‹انا كل شي‏ء خلقناه بقدر›› (قمر/49): ما هرچيزى را به اندازه آفريده‏ايم. همچنين مى‏فرمايد: ‹‹و ان من شي‏ء الا عندنا خزائنه وما ننزله الا بقدر معلوم›› (حجر/20): چيزى نيست مگر اينكه گنجينه‏هاى آن نزد ما است، و ما جز به مقدار معلوم آن را فرو نمى‏فرستيم.

درباره قضا نيز مى‏فرمايد:‹‹و اذا قضى امرا فانما يقول له كن فيكون›› (بقره/117): هرگاه اراده قطعى خداوند به چيزى تعلق بگيرد، به او مى‏گويد باش، پس آن چيز موجود مى‏شود.

نيز مى‏فرمايد: ‹‹هو الذي خلقكم من طين ثم قضى اجلا›› (انعام/2): اوست كه شما را از خاك آفريد، آنگاه اجلى را مقرر داشت.

با توجه به اين آيات و نيز روايات متعددى كه در اين زمينه وجود دارد،هيچ مسلمانى نمى‏تواند قضا و قدر را انكار كند. هرچند معرفت تفصيلى به جزئيات مسئله لازم نيست، واصولا براى كسانى كه آمادگى ذهنى براى فهم اين گونه مسائل دقيق ندارند ورود در آن شايسته نمى‏باشد، چون چه بسا ممكن است در عقيده خود دچار اشتباه يا ترديد شوند و به گمراهى افتند. از اين جهت امير مؤمنان على عليه السلام خطاب به اين گروه مى‏فرمايد:«طريق مظلم فلا تسلكوه، و بحر عميق فلا تلجوه، وسر الله فلا تتكلفوه‏» (1) : راهى است تاريك آن را نپيماييد، دريايى است ژرف در آن وارد نشويد، و راز الهى است‏خود را در كشف آن به تكلف نياندازيد.

البته هشدار امام مربوط به كسانى است كه توان فهم اين گونه معارف دقيق را ندارند، وچه بسا بحث درباره آن مايه گمراهى آنان مى‏شود. شاهد بر اين مطلب آن است كه آن حضرت خود در موارد ديگر به تبيين قضا و قدر پرداخته است. (2) لذا ما نيز در حدود معرفت‏خود با استفاده از قرآن و روايات و با كمك عقل به شرح آن مى‏پردازيم:



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 19 فروردين 1393برچسب:نقد راسل, :: 23:32 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

 

 

راسل و خطا در نقل و نقد فلسفه دكارت‏

راسل اين‏گونه فلسفه دكارت را نقل مى‏كند(132) كه دكارت مى‏گويد: «من مى‏انديشم، پس هستم.»
سپس جمله دكارت را اين طور توضيح مى‏دهد: «آن منى كه وجودش اثبات شد، از اين امر استنباط شد كه مى‏انديشم.»
سپس راسل با عبارات زير به نقد فلسفه دكارت مى‏پردازد: در اينجا استعمال ضمير اول شخص مفرد، جايز نيست.
دكارت مى‏بايست صورت نهايى مقدمه خود را بدين شكل بيان كند كه انديشه‏هايى هستند.
ضمير اول شخص از لحاظ دستور زبان، آسانتر در جمله قرار مى‏گيرد؛ امّا دلالت بر معلومى ندارد.
وقتى دكارت مى‏گويد: من چيزى هستم كه مى‏انديشد، ديگر دارد همان دستگاه مقولات را كه از فلسفه مَدْرسى به ارث برده است، به طور غير انتقادى به كار مى‏بندد.
دكارت در هيچ جا اثبات نمى‏كند كه انديشه به انديشنده‏اى هم نياز دارد...».

 

 

 



ادامه مطلب ...

 


اسلام شناسی(بلوغ فکری)

شادی روح  استاد صفائی صلوات بفرستید

 

موضوع جلسه:اصل حرکت وضرورت حرکت:

 

1- باید ضرورت حرکت را خود احساس کنیم با گفتن ها وشنیدن ها ونوشته ها  نمی شود احساس ضرورت حرکت را در خود ایجاد کرد باید ضرورت حرکت را خود احساس کرد و درک کرد مثل نیاز به تشنگی وگرسنگی.

2- تاآدمی خود ضرورت نیاز به حرکت را در خود احساس و ایجاد نکند انتظار عمل  وحرکتی را از  او نمی توان داشت .با پای  دیگران نمی توان رفت مگر برای دیگران.

3- جواب این سوال که چرا باید از جایی که هستیم  حرکت کنیم باید خودبدهیم با جواب دیگران نمی شود برای تمامی عمر بیمه شد باید خود به این نکته برسیم  که در جایی که ایستاده ایم  نمی توان بمانیم باید به این نتیجه برسیم که بین آنچه که هست و آنچکه باید باشد خیلی فاصه است.

4- اصل حرکت و اصل ضرورت حرکت نیاز به اثبات ندارد چون.....

 



ادامه مطلب ...
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 470
بازدید کل : 55429
تعداد مطالب : 207
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 2


محبوب کن - فیس نما